Gibraltar International Airport, Gibraltar
Het vliegveld van Gibraltar is bijzonder omdat er een doorgaande weg voor auto’s, fietsers en voetgangers over de landingsbaan loopt. Als er een vliegtuig aankomt gaan de stoplichten op rood en de slagbomen naar beneden. Wegpiraten kom je hier dus liever niet tegen, want als iemand het rode licht negeert kan dat desastreuze gevolgen hebben.
View this post on Instagram"Please stay on the path and cross the runway quickly"
A post shared by Callum Gilbert (@callumgilbert) on
Juliana International Airport, Sint Maarten
Maak je een reis naar Sint Maarten, dan mag je je voorbereiden op een spannende landing. De landingsbaan ligt namelijk pal aan zee en het vliegtuig scheert er rakelings over het blauwe water. Vlak voor de landingsbaan ligt zelfs een strand waar toeristen graag komen om foto’s te nemen: Maho Beach.
View this post on InstagramA post shared by Ravishkar Pharab Sonoo (@ravishkars) on
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba
We blijven even in het Caraïbisch gebied, want ook de landing op het eiland Saba is niet geschikt voor angsthazen. Het is namelijk een van de gevaarlijkste vliegvelden om te landen. De landingsbaan wordt aan de ene kant geflaneerd door hoge rotsen en aan de andere kant door de zee. Piloten moeten bovendien rekening houden met sterke windstoten en hebben slechts 400 meter om te kunnen landen.
View this post on InstagramWe survived the Saba landing….finally home sweet home
A post shared by Patrick Hassell (@burninfyah) on
Lukla Airport, Nepal
Lukla Airport in Nepal ligt midden in het Himalaya-gebergte en is de toegangspoort tot Mount Everest. De reis vanuit Kathmandu gaat echter niet zonder de nodige uitdagingen, want het is verdraaid lastig om hier te kunnen landen. De landingsbaan is slechts 460 meter lang en heeft een hellingspercentage van 12 procent. Aan het eind ligt een diep ravijn en aan de andere kant een steile berghelling. En dat gaat nog wel eens fout, de afgelopen 30 jaar zijn er regelmatig vliegtuigen verongelukt.
View this post on InstagramA post shared by @ lukla_airport_nepal on
Courchevel Airport, France
Alleen getrainde piloten mogen landen op het vliegveld van Courchevel, gelegen in de Franse Alpen. Dat is niet voor niets, want de landingsbaan is slechts 525 meter lang en heeft een hellingsgraad van maar liefst 18,5 procent. Dat betekent dat er geen doorstart gemaakt kan worden bij het aanvliegen. Alsof dat nog niet eng genoeg is; aan weerszijden van de baan vind je een diep ravijn en een fikse heuvel. Dan ga je toch misschien liever naar een ander skigebied voor je wintersportvakantie.
Madeira Airport, Portugal
Het vliegveld van Madeira is een architectonisch hoogstandje en een geweldig staaltje techniek. De landingsbaan bestaat namelijk uit een langgerekt platform in zee en het wordt ondersteund door 180 betonnen pilaren. De constructie is stevig genoeg om vliegtuigen te dragen, maar piloten moeten de aandacht er goed bij houden. Als het vliegtuig van de baan schiet, dan ligt het gegarandeerd in het water. Een kleine inschattingsfout kan grote gevolgen hebben.
View this post on InstagramA post shared by Agata Zagata (@zagata) on
Narsarsuaq Airport, Groenland
Bij een landing op Narsarsuaq Airport in Groenland moeten de weergoden je goed gezind zijn. Harde wind maakt het namelijk ontzettend lastig om hier netjes te kunnen landen en de daling gaat regelmatig gepaard met heftige turbulentie. De landingsbaan is bovendien regelmatig bevroren en dat is ook niet zo’n prettige gedachte. Eenmaal veilig op de grond heb je het overigens nog niet gehad. Het vliegveld ligt namelijk zo afgelegen dat je met een helikopter naar de bewoonde wereld moet worden gebracht.
Toncontin Airport, Honduras
Je kunt Toncontin Airport in Honduras maar beter zoveel mogelijk vermijden, want dit vliegveld heeft geen beste reputatie. Er is één landingsbaan, die ligt ingeklemd tussen hoge bergtoppen. Om daar veilig te kunnen landen moeten piloten een bocht van 45 graden maken en vervolgens heel snel het vliegtuig laten dalen zonder daarbij de bergen te raken. Een zenuwslopende operatie.
Matekane Air Strip, Lesotho
De echte fans hebben vast wel eens een plaatje voorbij zien komen van de Matekane Air Strip in Lesotho. Deze landingsbaan is slechts 400 meter lang en ligt aan de rand van een diep ravijn. Als je niet op tijd optrekt rijd je zo de diepte in, dus reden genoeg om deze landingsbaan in dit lijstje op te nemen.
View this post on InstagramA post shared by Escuela de Aviación Ivieta (@escuela_ivieta) on
Paro Airport, Bhutan
Bhutan is een van de meest exclusieve bestemmingen in Azië en dat geldt ook voor Paro Airport, het enige internationale vliegveld van het land. Paro Airport wordt enkel bediend door de nationale luchtvaartmaatschappij en er zijn slechts 25 piloten die hier kunnen en mogen landen. Omringende bergtoppen en heftige weersomstandigheden maken een landing tot een regelrechte uitdaging en het is alleen toegestaan om overdag en bij helder weer te landen.
Geïnspireerd geraakt door een van deze bijzondere landingsbanen? Lees ook ons artikel over hoe je om kan gaan met vliegangst, want die tips kun je ongetwijfeld gebruiken als bovenstaande vliegvelden op je ticket staan.
Meer reisinspiratie:
- 10 vluchten naar de warme voorjaarszon
- 18 bijzondere stedentrips in Europa in 2018
- Nederlands Caribisch gebied: de mooiste Caribische stranden
- 17 ècht alternatieve vakantiebestemmingen
Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.