1. Reis op rustige tijden
Grafisch ontwerper Clare McMonagle zegt dat de kans op een upgrade naar businessclass enorm toeneemt als je een vlucht boekt tijdens feestdagen. En op andere tijden in het jaar wanneer zakenmensen minder snel vliegen en daarom die stoelen niet bezetten.
2. Geef veel geld uit!
Soms moet je gewoon flink investeren om iets terug te krijgen. Relationship Executive Matthew Smith vertelt: “Mijn vrouw en ik kregen een upgrade toen we verhuisden vanuit de Verenigde Staten naar Groot Brittannië met British Airways. Ik begreep niet helemaal waarom, maar ik denk dat het betalen van € 1250 aan bagagetoeslagen heeft geholpen.”
3. Wees loyaal
Ewan Gray, directeur APAC, adviseert je om te verbinden aan het vaste klantenprogramma (frequent flyer) van de luchtvaartmaatschappij: “Zelfs al is het op het laagste niveau, dan nog kun je als eerste beloond worden. Ik weet dit van iemand die werkt bij British Airlines en ik heb veel frequent flyer passen.”
4. Kom op tijd
Je vlucht heeft misschien maar een of twee upgrades beschikbaar, dus kom op tijd (tot 11 uur voor vertrek) om er het maximale uit te halen. Als je er niet in slaagt, moet je slechts de tijd doden met Starbucks koffie. Het werkte wel voor Product Manager David Low: “Mijn vrouw en ik vlogen naar de Dominicaanse Republiek. We waren veel te vroeg. De check-in lady vertelde ons dat ze twee stoelen overhad in first class en omdat we de eerste waren mochten we ze gratis hebben. Die namen we graag aan.”
5. Kom laat
Laat komen werkte juist voor Chris Kim, Market Development Manager voor Korea. Hij raadt aan: “Kom laat zonder dat je een plek gereserveerd heeft. Als je geluk heeft, is de vlucht overboekt, en kunt je gebruikmaken van het premium class ticket”. Joe Sarre, Senior Engineer, IT Service, APAC zegt dat het goed kan uitpakken als het druk is, maar dat het een gevaarlijk spel is. Als je te laat bent, kun je de check-in tijd mislopen. Of misschien zijn de overboekingsproblemen al opgelost door andere passagiers voor te laten gaan.”
6. Check je e-mails
Joe herinnert zich dat Air France hem een paar keer een e-mail stuurde over de dag van vertrek en hem een goedkope (niet gratis) upgrade aanbood. “Ik heb het twee keer gemist omdat ik mijn e-mails niet goed bekeek rond de tijd van vertrek. Ik heb zelfs een keer de vliegmaatschappij gebeld met de vraag of ze bepaalde deals hadden en ze zeiden: nee! Dus houd je e-mails in de gaten, zelfs tot een paar uur voor vertrek.”
7. Word boos
Product Manager Mikey Gray’s moeder werd boos. Hij legt uit: “Mijn vader had in Australië gewerkt voor een maand en mijn moeder, broer en ik vlogen er naar toe om hem te bezoeken. Qantas overboekte onze vlucht, liet ons wachten op een andere vlucht en deden toen hetzelfde met onze aansluitende vlucht. Mijn moeder verloor haar geduld, omdat ze wist dat we dagen later pas mijn vader zouden zien. Uiteindelijk zetten ze ons op een vlucht met Singapore Airlines in first class, wat zoals je je kunt voorstellen een verademing was, en dat maakte veel goed. Maar wees gewaarschuwd, boos wordne heeft niet altijd dat effect.
8. Word verdrietig
Als je wanhopig wordt, ga dan over op emotionele chantage. Tika Larasati, Market Development Manager, Indonesië adviseert: “De tranen van een drama queen kunnen een goed effect hebben, uit sympathie of om je weg te halen bij andere passagiers. Maar als je huilt omdat je hamster net is overleden, werkt het denk ik niet.”
9. Wees aardig
Aardig zijn en vriendelijk lachen betaalt zich altijd uit. ‘Professionele’ upgrader Andrew Phillips Technical Manager, vertelt:
“Ik vloog een paar jaar geleden naar de VS en ging te laat aan boord van het vliegtuig (zoals altijd) en er zat een oudere man op mijn plek. De stewardess (met wie ik al gepraat had toen ik instapte) stond vlakbij en hoorde de man zeggen dat hij alleen maar naast zijn vrouw wilde zitten. Ik zei dat ik het niet erg vond om op zijn plek te zitten (de rij erachter) en daar ging de stewardess.. om 5 minuten later terug te keren. Ze vroeg me of ik haar wilde volgen naar de …business class!”
10. Kleed je aantrekkelijk
Eh nee, we bedoelen niet, dat je op Schiphol aankomt in je gala outfit. Laat dat pak maar thuis en kleed je alsof je zojuist het Financieel Dagblad hebt gelezen in de executive lounge. Formeel of business casual doet het goed. Recruitment assistent Fiona Morrison kreeg samen met haar vriend een business class upgrade naar Zuid-Afrika: ‘zorg dat je er goed uitziet, op z’n zondags en glimlach veel en vriendelijk’.
11. Gebruik je charme
Een nachtje doorbrengen met de piloot kan succesvol zijn, maar een upgrade krijgen kan ook door met schoongepoetste tanden te verschijnen en een aardig complimentje te geven aan de check-in staf. De charmante Caterina Toniolo, Market Development Manager Italië raadt deze tactiek aan voor vrouwen die alleen reizen maar niet ‘tijdens spitsuur’. Het werkte ook voor Charlie Pank, Senior Software Engineer. “Mijn broer en ik kregen geen upgrade, maar nadat hij een praatje had gemaakt met de stewardess tijdens de take-off (wij zaten tegenover haar bij de exit seats), gaf ze ons een tas vol miniflesjes drank en mochten we in de cockpit zitten tijdens de landing op Frankfurt.”
12. Zorg voor een diplomatenpaspoort
Tika Larasati zegt dat diplomatenpaspoorten, ‘magische krachten’ teweegbrengen. Ze adviseert: “Als je zelf geen diplomaat bent, trouw er dan met één“.
13. Groei in omvang
Tika heeft een wat ongebruikelijke tip. Klaarblijkelijk was haar ex-man redelijk ‘omvangrijk’. Ze vertelt: “Hij kreeg altijd een upgrade, terwijl ik vloog in Economy class. Dus vergeet dat dieet, word dik en krijg een upgrade.” We horen het graag als dit meer mensen is overkomen.
14. Krijg vrienden met hoge posities
Welke tips we ook geven, als je man piloot is, dan gaan alle deuren open. Dankzij een ‘contact’ op Heathrow, kreeg Recruitment Officer Lorraine Rew een upgrade naar business class voor een vlucht naar Miami. “Wat een luxe en verademing!” zegt ze. “Als onderdeel van de upgrade mocht ik gebruikmaken van de first class lounge – niet verkeerd voor een 18-jarige tijdens haar eerst reis naar de USA!”
15. Werk in het Skyscanner PR team
Sam Poullain, PR Executive, kreeg laatst de perfecte upgrade: “Tijdens een recente vlucht van Londen naar Edinburgh kreeg ik tot mijn genoegen een upgrade naar Stoel 6A. Dit is zoals sommigen weten, officieel de perfecte vliegtuigstoel, gekozen door duizenden reizigers. Ik weet niet of de British Airlines staf wist van mijn bemoeienis bij het 6A stoel verhaal of dat ze mij gewoon een upgrade gaven na een 13 uur durende vlucht vanuit Singapore. Maakt niet uit, het voelde goed om een grote stoel te hebben met extra beenruimte (ik ben bijna 1,90 meter) na een lange reis. Helaas kreeg ik alleen een croissantje en geen champagne, het was 7 uur ’s ochtends.”
Tot slot… zou je ooit vragen om een upgrade?
Er is veel discussie over dit onderwerp. Andrew Phillips blijft erbij: “Ze zullen altijd nee zeggen!” Het werkte zeker niet voor Bryony Smith, Market Development Manager Groot-Brittannië en Ierland. Zij vertelt: “tijdens onze huwelijksreis naar Mexico met Continental Airlines, zaten we in economy class. Tien minuten voor vertrek zagen we dat het vliegtuig half leeg was inclusief de businessclass. We vertelden de stewardess dat we op huwelijksreis waren en vroegen of wellicht een upgrade mogelijk was. Ze ging weg om dit na te vragen, maar het werd een ‘nee’. Wel: gefeliciteerd en hier is een glas met bubbels. Het vliegtuig bleef half leeg!”
Klaar om te reizen? Bekijk onze 5 topdeals van de dag 😍👇
Wist je dat Skyscanner naast vliegtickets en hotels ook autoverhuur vergelijkt? Vergelijk en vind hier de beste deals voor autoverhuur. Download ook onze app!